Percaya atau tidak, sahabat adalah merupakan insan yang boleh dikatakan sangat hampir dengan kita selain daripada ahli keluarga terdekat. Sahabat juga adalah seseorang yang boleh mempengaruhi kita waima ke arah kebaikan mahupun ke arah kejahatan.

Bahkan, ada yang menghabiskan masa bersama sahabat lebih banyak berbanding ahli keluarga sendiri. Segala suka duka dikongsi bersama sahabat sejati.

Alangkah indahnya hidup ini kalau kita dianugerahkan sahabat yang sangat memberi manfaat kepada kita untuk sama-sama meraih kejayaan di dunia dan di akhirat. Itulah sahabat yang sangat sukar untuk dicari.

Sepertimana Imam As-Syafie ada berpesan:

“Jika engkau memiliki sahabat (yang membantumu ke arah ketaatan), maka eratkan pegangan tanganmu kepadanya. Kerana mendapat sahabat sedemikian adalah sukar, dan berpisah darinya adalah sangat mudah.”

Sahabat Dan Lima Perkara

Dari Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh al-Hakim dan al-Baihaqi, bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda tentang ingat lima perkara sebelum lima perkara.

Maka, persahabatan ini akan lebih bermakna jika sahabat kita sama saling boleh membantu kita dalam mengingati lima perkara yang dituntut oleh Rasululllah S.A.W ini.

#1 – Sihat Sebelum Sakit

Sahabat,

Jika aku tidak rehat, terkejar-kejar menyiapkan tugasan dunia, ingatkan aku bahawa tubuhku mempunyai hak ke atasku untuk melepaskan lelah seketika.

Ingatkanku juga tentang kesihatan yang harus aku jaga demi untuk terus beribadat kepada-Nya.

#2 – Muda Sebelum Tua

Sahabat,

Benar masa muda hanya sekali, tetapi ajal juga akan menjemputku sebanyak sekali. Tegur aku tatkala dikau melihat aku hanyut dalam usia mudaku.

Di usia muda inilah seharusnya aku memperbanyakkan lagi amal ibadahku, takut bila tua nanti aku sudah tidak mampu untuk melakukannya.

#3 – Kaya Sebelum Miskin

Sahabat,

Bawalah aku untuk bersedekah bersamamu.

Berilah aku peluang untuk meraih pahala dalam membantu orang lain. Jauhkan aku dari amalan pembaziran yang tidak pernah disukai oleh Allah.

#4 – Lapang Sebelum Sempit

Sahabat,

Jika aku asyik dengan gadget, sibuk dengan dunia online, ingatkan aku untuk offline sebentar dan berpijak di dunia sebenar.

Jika aku lewat menunaikan solat, ingatkan aku bahawa Allah sedang menungguku untuk aku menjalankan tanggungjawabku kepada-Nya.

#5 – Hidup Sebelum Mati

Sahabat,

Ingatkanku agar tidak menangguhkan untuk berbuat kebaikan, kerana ajal tidak pernah lewat walau sesaat.

Dan jika aku berasa duka di atas ujian Allah, ingatkan aku bahawa Allah sangat menyayangi hamba-Nya yang sabar.

Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:

“Sahabat yang terbaik di sisi Allah adalah sahabat yang paling banyak buat baik kepada sahabatnya.”

(Riwayat Ahmad dan At-Tirmidzi)

Maka sahabat, bantulah aku agar kita sama-sama beroleh rahmat dan syurga dari-Nya.

Tentang Nur Ismalina Haris

Nur Ismalina Haris

Nur Ismalina Haris merupakan seorang Pensyarah di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin Perlis. Beliau seorang yang sangat meminati bidang penulisan dan telah menulis beberapa buah buku dalam bidang akademik. Beliau juga aktif menulis artikel yang telah diterbitkan di majalah berbentuk islamik.

Dakwah Digital

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.