Bagaimana membuat anak-anak solat dengan kesedaran mereka sendiri tanpa perlu disuruh dan dimarah?
Seorang sahabat pernah bercerita:

Aku menceritakan satu kisah yang terjadi padaku. Anak perempuanku yang berumur 16 tahun, solat baginya adalah hal yang sangat berat. Pada suatu hari aku berkata kepadanya,

“Bangun solat subuh”, dan aku mengintainya dengan ekor mataku.

Aku melihatnya mengambil sajadah, kemudian melemparkannya ke lantai sudut biliknya. Lama kemudian ia keluar. Aku bertanya kepadanya, “Apakah kamu sudah solat?”

Ia menjawab, “Sudah”

Boleh Sumbangkan RM10 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Keterangan Lanjut

Kemudian aku mencubitnya kerana berbohong. Aku benar-benar marah padanya, aku denda dia dan aku menakut-nakutkannya akan siksa Allah, tapi ternyata semua kata-kataku itu tidak ada yang menakutkannya.

Suatu hari, seorang sahabatku bercerita suatu kisah. Suatu ketika ia berkunjung ke rumah seorang saudara dekatnya. Ketika datang waktu solat, semua anak-anaknya langsung bersegera melaksanakan solat tanpa diperintah.

Aku lalu bertanya, “Bagaimana anak-anak kamu solat dengan kerelaan mereka tanpa disuruh?”

Ia menjawab,

“Ada satu doa, sebelum aku menikah aku selalu amalkan
dan sampai saat ini pun aku masih tetap berdoa dengan doa tersebut dalam sujudku, saat sebelum salam, ketika solat witir, dan di setiap waktu yang mustajab”

Demi Allah wahai saudaraku. Anakku saat ini telah bekerja sejak aku berdoa dengan doa itu. Anakku itulah
yang rajin membangunkan kami dan mengingatkan kami dan adik-adiknya untuk solat.

Alhamdulillah, mereka semua selalu menjaga solatnya. Sampai-sampai neneknya bertandang ke rumah kami, ia tercengang melihat anak perempuanku bangun pagi, kemudian membangunkan kami untuk solat subuh.

Jadi doa apa yang sebenarnya dibaca? Doa itu adalah dari Surah Ibrahim ayat 40:

“رب اجعلني مقيم الصلاة ِﻭَﻣِﻦ ﺫُﺭِّﻳَّﺘِﻲ ﺭَﺑَّﻨَﺎ ﻭَﺗَﻘَﺒَّﻞْ ﺩُﻋَﺎﺀ”
(Rabbij’alni muqimassolati wamin zurriyati rabbana wataqobbal du’a e)

“Ya Robbku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap melaksanakan
solat. Ya Robb kami , perkenankanlah doaku”(Surah Ibrahim: 40)

Ya saudara-saudaraku semua, berdoalah untuk anak kita semua. Sebagaimana kita semua tahu bahwa doa ialah senjata seorang mukmin. Kirimkan tulisan ini agar lebih ramai orang yang mengambil iktibar. Semoga Allah merahmati orang yang bersedia untuk dikongsi bersama.

Bacalah selalu doa ini untuk anak-anakmu, biidznillah mereka akan selalu berada dalam penjagaan dan perlindungan Allah Ta’ala . Aamiin Allaahumma Aamiin.

Sumber: https://www.facebook.com/UstazIqbalZain/

Tentang Ustaz Iqbal Zain

Ustaz Iqbal Zain

Ustaz Iqbal Zain merupakan seorang penceramah bebas, penterjemah ulama dari luar dan panel penceramah Pertubuhan KEMUDI. Mendalami pengajian khusus Feqah Imam Syafiee, Ilmu Tarbiyah dan Fiq-hudda’wah di Pusat Pengajian Darul Mustafa, Yamen. Kini menyambung pengajian di peringkat Master dalam bidang Ketamadunan Dan Falsafah Islam di Centre for Advanced Studies on Islam, Science and Civilisation (CASIS) di Universiti Teknologi Malaysia.

Dakwah Digital

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.