Ibadah

Belum Kenal Solat, Maka Belum Cinta

Oleh Rumah Zakat  •  9 Mar 2016  •  1 min baca

Tak kenal maka tak cinta. Peribahasa ini nampaknya menjadi sebab utama, kenapa banyak muslimin tidak mengerjakan solat. Bukan bicara tentang melaksanakan solat sunat, solat 5 waktu yang wajib pun mereka tidak kerjakan padahal hanya 10 minit waktu yang diperlukan untuk melaksanakan solat dengan khusyuk.

Bukan sesuatu yang menghairankan, banyak kaum muslimin bekerja banting tulang bermula matahari terbit hingga terbenam. Pertanyaannya, kenapa mereka melakukan hal itu?

Kerana mereka mengetahui bahawa hidup perlu makan, makan perlu wang, dan wang hanya boleh diperolehi jika bekerja. Kerana mereka mengetahui keutamaan bekerja keras, maka mereka pun melakukannya.

Bagaimana pula untuk makanan rohani? Sekuat mana usaha kita untuk memperolehinya? Atau kita biar rohani kita kosong kelaparan?

Dalam tulisan yang seterusnya, kami akan mengemukakan pembahasan keutamaan solat lima waktu dan hukum meninggalkannya. Semoga dengan sedikit goresan tinta ini dapat memotivasi kaum muslimin sekalian untuk selalu memperhatikan rukun Islam yang teramat mulia ini.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Rumah Zakat

Rumah Zakat

Rumah Zakat (RZ) adalah lembaga filantropi yang mengelola zakat, infak, sedekah, serta dana sosial lainnya melalui program-program pemberdayaan masyarakat.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami