Keluarga

Ajaibnya Seorang Isteri Dan Ibu

Oleh Ebit Liew  •  8 Mar 2018  •  2 min baca

Suka dengar cerita anak-anak ketika pulang dari sekolah. Semua bercerita pada bidadari saya. Yang anak perempuan cerita beg sekolah sama dengan orang ini, bekal air macam adiknya. Anak lelaki pula bercerita mengenai kawan barunya.

Uminya pun layan bersungguh-sungguh. Sebak sangat, hebat seorang wanita. Saya masih ingat mak saya dulu layan saya begitulah.

Begitulah wanita iaitu mak-mak kita dan isteri kita, mereka terperinci satu-satu. Bukan pakai beli. Semuanya ada tujuan dan sebab.

Ingat seluar je dan baju je. Ada seluar malam dan seluar siang. Baju malam dan baju siang. Baju jalan dan baju dalam rumah. Supaya tidak panas dan tidak sejuk. Supaya tiada nyamuk.

Supaya anak tidak nampak pelik. Seluar biru baju hijau. Masa lipat ikut jenis dan warna. Ya Allah, kalau saya lipat nak segera siap sahaja. Kita semua nak cepat-cepat selepas tu tidak jumpa ketika mencari kembali.

Tadi dekat sekolah saya tanya cikgu dah ambil photostat surat beranak anak yang 4 tahun ini. Cikgu perempuan, cepat-cepat buka beg anak. Bahagian mana photostat tu ustaz.

Saya dah gelak, sebab isteri yang kemas beg baru anak tu. Beg anak semua wife kemas. Mana pula beliau letak hehe.

Cepat-cepat jawab. Cikgu lain dah ambil agaknya sebab tadi ada pesan masa ramai-ramai orang. Tersenyum seorang diri, malunya Ya Allah. Bidadari saya yang kemas semua tu.

Abang sebelah saya pula tanya ini pensil dan barang siapa ye cikgu. Sebab anaknya pegang. Cikgu pula pening. Memang ada dalam beg tu kot Tuan. Oh ye ke, tidak mengapa cikgu. Nanti saya balik tanya isteri saya.

Saya dah gelak dah. Ya Allah semua suami nak tanya isteri;

“Awal pagi anak-anak bangun bersiap-siap cari baju sekolah. Ayah pun tanya isteri. Sayang di mana kopiah abang? Ayah pun macam baru nak masuk sekolah hari pertama.”

Begitulah wanita sibuk mengatur anak sekolah daripada A sehingga Z. Mereka sudah risau fikir dari tahun lepas lagi. Di mana botol air, di mana stokin, di mana pakaian dalam, di mana nak membeli tempah label nama untuk tampal, supaya barang anak-anak tidak hilang dan tertukar. Aduh banyak lagi ni suami kena belajar.

Rindu mak tercinta. Terima kasih sayang buat abang ketawa hari ini sambil menangis, benarlah wanita itu pelengkap dan tunjang hidup seorang lelaki.

Ya Allah, rahmatilah ampunilah sayangilah ibuku, bidadariku. Berkatilah semua wanita di dunia ini. Begitu indahnya ciptaan-Mu Ya Allah.


Kongsikan Artikel Ini

Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah lebih ramai yang akan mendapat manafaat.

Ebit Liew

Ebit Liew

Ustaz Ebit Irawan Ibrahim Lew merupakan seorang perunding latihan dan penceramah motivasi melalui syarikat beliau Transform Training & Consultancy. Beliau telah mengendalikan lebih dari 1000 kursus korporat, pelajar, keluarga dan usahawan. Beliau juga merupakan panel jemputan media seperti Ikim.fm, TV Al-Hijrah dan sebagainya.

Kempen Dakwah Digital

Boleh Sumbangkan RM50 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Langgan Siri Tazkirah

Dapatkan siri informasi islamik yang ringan dan santai terus kepada emel anda setiap minggu dengan mengisi emel anda di bawah.

Ikuti Kami