Umum sudah pun maklum bahawa bulan Rabiulawwal ini adalah bulan memperingati junjungan Nabi kita, Muhammad S.A.W atas kelahiran serta kewafatan Baginda.

Namun begitu, tahukah kita ada banyak peristiwa penting lain juga berlaku dalam sejarah umat Islam dahulu pada bulan tersebut? Berikut dikongsikan;

#1 – Rasulullah S.A.W Berhijrah

Baginda melakukan hijrah pertama dari Mekah ke Madinah atau dahulunya dikenali sebagai ‘Yatsrib’ pada bulan Rabiulawwal. Pada 2, 3 dan 4 Rabiulawwal Baginda S.A.W bersembunyi di Gua Hira’.

Baginda tiba di Quba’ pada hari Isnin, 8 Rabiulawwal seterusnya membina Masjid Quba’ iaitu masjid pertama dalam sejarah Islam.

Manakala pada hari Jumaat bersamaan 12 Rabiulawwal pula Baginda tiba di kota Madinah dan melaksanakan solat Jumaat yang pertama di situ.

Boleh Sumbangkan RM10 Untuk Dakwah?

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.

Keterangan Lanjut

#2 – Perlantikan Nabi Menjadi Rasul

Tahukah kita, Nabi S.A.W diangkat atau dilantik menjadi Rasul pada 1 Rabiulawwal.

Ketika itu, umur Baginda 40 tahun dan bermulalah dakwah Baginda di Mekah al-Mukarramah secara rasminya.

#3 – Abu Bakar Menjadi Khalifah

Para sahabat telah bermusyawarah pada hari kewafatan Rasulullah S.A.W untuk melantik Abu Bakar sebagai pengganti bagi meneruskan tampuk pimpinan Baginda S.A.W.

Mereka segera memba’iah Saidina Abu Bakar pada waktu itu di Dewan Bani Sa’diah. Manakala sahabat yang lain pula menguruskan urusan pengebumian Baginda S.A.W, diketuai oleh Saidina Ali r.a.

#4 – Pernikahan Rasulullah S.A.W dengan Khadijah

Tanggal 10 Rabiulawwal telah mencatatkan tarikh penting buat Baginda Nabi S.A.W apabila mengahwini Siti Khadijah binti Khuwailid sebagai perkahwinannya yang pertama dalam sejarah hidupnya.

#5 – Pembukaan Iraq

Panglima Islam, Khalid bin al-Walid R.A bersama tenteranya berjaya menakluk Iraq dan pemerintahan Islam pun bermula di sana ketika zaman Saidina Abu Bakar as-Siddiq.

#6 – Pembukaan Kota Baitulmaqdis

Tahun 583H bulan Rabiulawwal, kota Baitulmaqdis berjaya dibuka oleh pemimpin tentera Islam bernama Salahuddin al-Ayubi.

Ketika itu, beliau bersama pasukannya berjaya menewaskan tentera Salib lantas membuka peluang kepada penaklukan Baitulmaqdis.

#7 – Peperangan

Antara peperangan yang berlaku dalam bulan Rabiulawwal ialah Perang Safwan atau Perang Badar Pertama, Perang Bawat, Perang Zi Amar atau Ghaftan, Perang Bani Nadhir, Perang Daumatul Jandal dan Perang Bani Lahyan.

#8 – Jatuhnya Empayar Kerajaan Islam Sepanyol

Pada tahun 897H dalam bulan Rabiulawwal, kubu tentera Islam di Andalusia telah ditumbangkan oleh tentera Sepanyol yang diketuai oleh Ferdinando dan Ratu Isabella.

Bermula saat itu, seluruh tempat warisan dan bersejarah umat Islam telah dimusnahkan termasuklah masjid yang ditukar menjadi gereja dan laungan azan juga tidak lagi kedengaran di negara tersebut.

Mungkin, ada lagi peristiwa penting lain dalam sejarah umat Islam dahulu yang berlaku pada bulan ketiga kalendar Hijrah ini.

Adapun yang disenaraikan di atas adalah sebahagian sahaja dan ia adalah antara peristiwa besar yang sudah pasti perlu diingati oleh seluruh kaum muslimin.

Seterusnya, menjadi pelajaran buat umat terkemudian. Moga bermanfaat. Wallahua’lam.

Tentang Marina

Marina

Merupakan graduan dari UNISZA, Terengganu dalam bidang Pengajian Islam dengan hasrat menggabungkan pelbagai pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki untuk manfaat komuniti. Menulis adalah salah satu dari minatnya dan beliau turut menghasilkan sebuah karya pertamanya yang berjudul , '' Himpunan Kisah Kaum-Kaum Binasa''.

Dakwah Digital

Bantu kami untuk mengerakkan platform dakwah digital ini dengan menerbitkan konten-konten Islamik yang mampu menyentuh jiwa insan lain agar berubah menjadi lebih baik.